Plooi Coaching 's-Hertogenbosch - ontplooit mensen, verbindt teams, vitaliseert organisaties
RSS Volgen Fan worden

Recente posts

Millennialstress en studentenstress: het verband.
Waarom zitten zoveel millennials thuis met een burn-out?
De impact van mindset, en hoe die te veranderen
Burnout heeft niets met stress te maken?
Snel uit de kreukels na "" in de #kreukels ?

Categorieën

millennialstress
NLP
vitaliteit
Mogelijk gemaakt door

Mijn Blog

Millennialstress en studentenstress: het verband.


Er was al stress bij millennials; nu is er ook soortgelijke stress onder studenten. En die stress lijkt een hype te worden. Inmiddels is het  stresspatroon onder studenten ook wetenschappelijk onderzocht en opgenomen op de agenda van het ministerie van Onderwijs.
Wat ontbreekt in het onderzoek is de oorsprong van het patroon.

Persoonsvorming (als basis voor persoonlijke stevigheid) word in artikelen herhaaldelijk genoemd als taak voor het onderwijs; die taak lag eerder bij ouders, maar is in een veranderende samenleving steeds meer gedelegeerd naar onderwijs en kinderopvang.
 
Identiteitsvorming is de basis voor eigenheid, verbondenheid, eigen keuzes en de bewaking van levensbalans; van het vanzelfsprekende samenspel tussen geven, grenzen, ontvangen en vragen. Eerder werden werden deze inzichten  van huis uit meegegeven  in kwalitatieve één op één- tijd tussen kind en ouder; een element wat in de millennialgeneratie steeds meer verloren is gegaan.
Jongeren die nu vanaf vroege leeftijd in een competitieve omgeving hun plaats moeten vinden (want zelfs de leiding in de kinderopvang is al te schaars) en ouders die onvoldoende tijd nemen om hierin kwalitatief aan te vullen. Referentiekader voor identiteitsvorming wordt dan de groepsdynamiek; tegen elkaar en concurrerend, zichzelf vergelijkend met de ander in plaats van “authentiek”. In dit kader komt het Nederlandse systeem er dan ook bijzonder karig af  vergeleken met het Zweedse systeem.
 
De millennialgeneratie, inmiddels ook actief in het bedrijfsleven is toe aan haar nieuwe verantwoordelijkheid van het ouderschap. Daarin nemen ze mee  wat zij zelf in hun jeugd hebben meegekregen ( want zo werkt dat) en wat dus bij hen al tot stress heeft geleid. Merkbaar is al hoe zij steeds meer de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van hun kinderen bij het onderwijs leggen (en dat vaak ook op een agressieve manier).  En generatie- overschrijdende patronen  zijn voorspelbaar wanneer niet aangepakt.
 
Een overtreffende trap van samenlevingsstress en solisme lijkt dus waarschijnlijk wanneer niet in de basis wordt gekeken naar de kwaliteit van identiteitsvorming in de jeugd. Niet als verantwoordelijkheid van het onderwijs, maar als fundament  de verantwoordelijkheid van ouders.
 
Om dit aan te pakken is er een quick- win scenario (de oorsprong van het patroon met de millennialgeneratie bespreekbaar maken en huidige jongeren/ studenten spelenderwijs preventief begeleiden in de vorming van hun eigenheid en het ontwikkelen van interpersoonlijke vaardigheden) en een duurzamer scenario (dit patroon wetenschappelijk verkennen en waar nodig een andere aanpak integreren in kwalitatieve begeleiding in de jeugd) ; uiteindelijk als samenleving kijken naar de structuren rond opvoeding, BSO en de verdeling van verantwoordelijkheden tussen ouderschap en onderwijs en hierin ook komen tot een nieuwe synergie tussen ouderschap en onderwijs/BSO. Want dat die verhouding zoek is lijkt duidelijk.


0 Reacties op Millennialstress en studentenstress: het verband.:

Comments RSS

Voeg een reactie toe:

Je naam:
E-mailadres: (vereist)
Website:
Reactie:
Maak je tekst groter, vetgedrukt, schuingedrukt en meer met HTML tags. Zo werkt het.
Post Comment